Hry s Královskými kartami:


Sněmovní volby

Konstituční monarchie

Vhodné pro hráče starší deseti let.

Délka hry - 20 minut.

Obtížnost - střední.

Doporučený počet hráčů - tři až šest.

Potřebné vybavení - jeden balíček Královských karet, herní plán (PDF zdarma), čtyři sady pyramidek

Hru Sněmovní volby můžete zakoupit zde

Představte si, co by mohlo být, kdyby...

​​... následník trůnu arcivévoda František Ferdinand d´Este přežil v létě 1914 pokus o atentát a na podzim 1916 ​by ​po smrti císaře Františka Josefa Prvního ​usedl na trůn. Koncem roku 1918 by byla přijata nová ústava konstituční monarchie a z Rakouska-Uherska by se stala federace vyvažující historický a národnostní princip. I u nás​ by​, stejně jako v Británii, nyní platilo, že král panuje a vláda vládne. ​Vláda by se podle ústavy opírala o většinu ve sněmovně. A sněmovní volby se ​kvapem ​blíží...

Cíl hry

Cílem hry je získat většinu poslanců ve sněmovně.

Příprava hry

Sestavte volební mapu. 

Abychom si pro herní účely zjednodušili práci, rozdělili jsme Rakousko-Uhersko na jedenáct volebních obvodů, odpovídajících de facto dnešním (2021) státním hranicím s několika výjimkami. Území Chorvatska a Bosny/Hercegoviny jsme pro zjednodušení spojili do jednoho volebního obvodu, Uhersko neztratilo jižní župy ve prospěch Srbska a hlavní město Vídeň tvoří samostatný volební obvod.

Všimněte si políček na karty, které naznačují, že v některých volebních obvodech získá všechny mandáty jen vítěz, zatímco v jiných získá mandáty i hráč na druhém a výjimečně (v Uhrách a Chorvatsku) i hráč na třetím místě. 


Pro první hru doporučujeme nastavit počty mandátů takto:

  • Země Koruny české 10 mandátů pro vítěze, 4 mandáty pro hráče na druhém místě
  • Arcivévodství rakouské 8 mandátů pro vítěze, 4 mandáty pro hráče na druhém místě
  • Uherské království (Dolní Uhry) 8 mandátů pro vítěze, 4 mandáty pro hráče na druhém místě, 2 mandáty pro hráče na třetím místě
  • Chorvatské království 5 mandátů pro vítěze, 3 mandáty pro hráče na druhém místě, 2 mandáty pro hráče na třetím místě
  • Ilyrské království 3 mandáty  pro vítěze
  • Haličské království 6 mandátů pro vítěze, 3 mandáty pro hráče na druhém místě
  • Slovensko (Horní Uhry)  - 5 mandátů pro vítěze
  • Sedmihradsko 6 mandátů pro vítěze 
  • Ukrajinská Bukovina 7 mandátů pro vítěze, 3 mandáty pro hráče na druhém místě
  • Italské Tyrolsko 2 mandáty pro vítěze
  • Vídeň 4 mandáty pro vítěze

Položte do volebních obvodů karty v hodnotách odpovídajících počtu mandátů. Do Zemí Koruny české položte desítku a čtyřku, do Arcivévodství rakouského osmičku a čtyřku atd.

Při druhé a dalších hrách doporučujeme z balíčku Královských karet odebrat karty s figurami (J, Q, K, Eso), zbytek karet zamíchat a karty náhodně přidělit k jednotlivým volebním obvodům. Do Českých zemí umístěte dvě karty, do Rakouska dvě, do Uher tři, do Chorvatska tři, do Vídně jednu... Tímto se oproti základní verzi změní počet mandátů, které lze v daných volebních obvodech získat, a hra získá na atraktivitě. Stále ovšem platí, že vítěz nikdy nebere méně než hráč na druhém místě. Může se ovšem stát, že hráči na prvním a dalších místech získají stejný počet mandátů. Taková už náhoda (a politika) bývá.


Každý hráč si vezme tři sady pyramidek jedné barvy. Pyramidky ve hře představují investice do volební kampaně. Velká pyramidka představuje tři miliony korun, střední pyramidka dva miliony a malá pyramidka jeden milion korun.

Ve hře se předpokládá, že kdo více investuje do kampaně, získá více hlasů. Naivní občané si to možná nemyslí, ale nechme je při tom.

Průběh hry

Hráči se domluví, kdo bude ve hře začínající hráč. (Pokud se nedomluví, hodí šestibarevnou kostkou a hráč, jehož barva padla, určí začínajícího hráče podle svého uvážení.)

Začínající hráč umístí jednu svou pyramidku do libovolného volebního obvodu.

Hráči se střídají ve směru hodinových ručiček. Každý umístí vždy jednu ze svých volných pyramidek do jednoho z volebních obvodů.

Pro umisťování pyramidek (pro financování volební kampaně) platí tato pravidla:

  • v každém volebním obvodu smí investovat maximálně tři hráči
  • hráč smí do volebního obvodu investovat opakovaně, ale nikdy nesmí dát vyšší investici, než tu, kterou již investoval (= nesmíte dát větši pyramidku na menší)
  • V každém volebním obvodu smí hráč investovat (= pokládat pyramidky) jen do jednoho sloupce. 
  • v případě rovnosti vítězí ve volebním obvodu ten hráč, který do něj začal investovat dřív (proto je nutné pyramidky klást na herní pole počínaje znakem označeným políčkem)



Devět týdnů kampaně

Hra je rozdělená do devíti krátkých kol. Počet kol odpovídá počtu pyramidek každého hráče, kterých je devět. Podle legendy představuje každé kolo jeden týden závěru volební kampaně. (Při hře tří hráčů doporučujeme užít čtyři sady pyramidek a hrát na dvanáct krátkých kol. Hra je pak napínavější.)

Hráči se ve hře postupně střídají ve směru hodinových ručiček.

V každém tahu zvolí hráč jednu z oblastí a rozhodne se, kolik do ní bude investovat. Podle toho na herní plán položí jednu velkou pyramidku za 3 body, nebo jednu střední pyramidku za 2 body nebo jednu malou pyramidku za 1 bod.

V každé oblasti smí hráč pokládat pyramidky jen do jednoho sloupce.

Na již položenou vlastní pyramidku smí během hry klást další své pyramidky stejné velikosti nebo menší.

Na již položenou pyramidku nesmí nikdy položit pyramidku větší velikosti.

Stejně velké a menší pyramidky může klást bez omezení.

Jednou vyložené pyramidky se nesmí přemísťovat.

Hraje-li hru více hráčů, pozor! V každé oblasti mohou investovat jen maximálně tři hráči. Na další už nevychází volné políčko.

TAKTICKÁ POZNÁMKY 

  • Máte devět pyramidek a soupeříte v jedenácti volebních obvodech. Není pravděpodobné, že vyhrajate, pokud příliš roztříštíte síly.
  • V některých volebních obvodech získáte mandáty i jako druhý (a v Uhrách a Chorvatsku i jako třetí), jinde bere všechny mandáty pouze vítěz. Přemýšlejte!

Vyhodnocení kampaně 

V okamžiku, kdy jsou investovány všechny pyramidky, nastává počítání volitelů.

Každý volební obvod se počítá zvlášť. Velké pyramidky se počítají za tři body, střední za dva body a malé pyramidky za jeden bod. Kdo má ve volebním obvodu nejvíce bodů, získává kartu představující počet mandátů. 

Má-li ve volebním více hráčů stejný počet bodů, vyhrává ten z hráčů, který zde investoval dříve.

Stejným způsobem se v každém volebním obvodu rozhoduje i o druhém v pořadí.

Hráči si podle výsledků voleb v jednotlivých obvodech berou do ruky karty z herního plánu. Karty představují získané mandáty. 

Po vyhodnocení všech volebních obvodů si hráči sečtou získané mandáty.

Kdo získal nejvíce mandátů, zvítězil. 

Získá-li více hračů shodně nejvíce mandátů, vítězí ten z hráčů, který získal mandáty z více volebních obvodu (= získal více karet). Pokud se ani takto nerozhodne o vítězi, nastává remíza neboli volební pat.


Herní pole

Nabízíme herní pole (mapu) ke stažení zdarma. Případným zájemcům můžeme zaslat i soubor ve formátu A1.

Kdo chce, může si zakoupit profi-verzi herního plánu.


Nestačí vám vyhrát, chcete dominovat? Tak vás může zaujmout varianta Absolutní vítěz.

Absolutní vítěz (herní varianta)

Hra probíhá podle stejných pravidel až do dáze "Vyhodnocení kampaně", ovšem již v průběhu hry je třeba na upravená pravidla myslet. Politika není čajový dýchánek. Změny v pravidlech u této varianty uvádíme kurzívou.

V okamžiku, kdy jsou investovány všechny pyramidky, nastává počítání volitelů.

Každý volební obvod se počítá zvlášť. Velké pyramidky se počítají za tři body, střední za dva body a malé pyramidky za jeden bod. Má-li ve volebním více hráčů stejný počet bodů, vyhrává ten z hráčů, který zde investoval dříve.

Hráč, který ve volebním obvodu vyhrál, získává kartu představující počet mandátů a položí na ni své pyramidky, které v daném volební obvodu investoval. Kartu ponechá na mapě.

Stejným způsobem se v každém volebním obvodu rozhoduje i o druhém a případně třetím pořadí a příslušném mandátu.

Po vyhodnocení všech volebních obvodů si hráči sečtou získané mandáty. Hráč, který získal celkově nejnižší počet mandátu, odstupuje ze hry a na jím uvolněná místa se ve všech dotčených volebních obvodech posunou hráči, kteří v nich skončili za ním. 

Opět se přepočítají mandáty a nejméně úspěšný hráč odstoupí ze hry. Tento přepočet se opakuje tak dlouho, až ve hře zůstane poslední hráč. Ten se stává absolutním vítězem.

Mechanismus přepočtu mandátů vede hráče při hře ke spekulacím. Po odstoupení nejslabšího hráče se totiž uvolní jím držené mandáty. Odhadněte nejslabšího hráče, zajistěte si v některých volebních obvodech druhé či třetí místo a překvapte své protivníky.



© 2018 Jan III.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky