Hry s Královskými kartami:


Královský dvůr

Na královském dvoře se pohybují kromě králů i jejich úředníci.

  • Vhodné pro hráče starší osmi let.
  • Délka hry - 20 minut.
  • Obtížnost - střední.
  • Doporučený počet hráčů - tři až pět.
  • Potřebné vybavení - balíček karet Knížat, králů a královen českých, jedna sada pyramidek a šestibarevná kostka

Hru Královský dvůr můžete zakoupit zde

Historický úvod

Ve stavovské monarchii je státní moc rozdělena mezi panovníka a sněm, v němž zasedají zástupci jednotlivých stavů, v našem případě vyšší šlechty (panstvo), nižší šlechty (rytířstvo) a královských měst (měšťané). Panovník je vnímán především jako reprezentant státu a vrchní velitel vojsk. Zemský sněm má zákonodárnou moc, právo na svolání zemské hotovosti (armády) a volbu panovníka. 

Stavovská monarchie tedy jsou jakousi předzvěstí dnes v Evropě existujících konstitučních monarchií (Velká Británie, Nizozemí, Švédsko...), kde panovník jedná jako ne-politická hlava státu podle ústavy ať už psané nebo nepsané a přestože disponuje formální autoritou a vláda jedná v jeho jménu, sám obvykle nerozhoduje. Proto se mluví o konstituční monarchii jako o systému, ve kterém "král panuje, ale nevládne".

Naše hra se odehrává na královském dvoře, na kterém se hledá vzájemná shoda panovníka se zástupci tří stavů.

Cíl hry

Cílem hry je dosáhnout shody mezi zástupci stavů, šikovně využít pravomocí jednotlivých dvorních úředníků a vyložit postupně vítězný počet karet panovníků.

Hráč vítězí, pokud vyloží libovolných pět karet panovníků, případně čtyř panovníky ze čtyř různých dynastií, případně tři panovníky z jedné jediné dynastie. 

Pomůcka na zapamatování 5-4-3

Příprava hry

Zamíchejte balíček karet bez žolíků.

Z balíčku vemte dvanáct karet. (Pomůcka na zapamatování 1212 "Zlatá bula sicilská".) 

Devět z karet vyložte uprostřed stolu lícem dolů uspořádané do čtverce tvořeného třemi řadami a třemi sloupci. Těchto devět karet představuje herní plochu - královský dvůr.

První sloupec je vyhrazen panskému stavu (velkým pyramidkám), prostřední sloupec stavu rytířskému (střední pyramidky) a třetí sloupec zástupcům královských měst (malým pyramidkám).

Nad první sloupec umístěte velkou bílou pyramidku, nad prostřední sloupec střední bílou pyramidku a nad třetí sloupec malou bílou pyramidku. Bílé pyramidky představují dvorní úředníky.

Zbylé tři karty umístěte lícem nahoru vedle třetího sloupce. Tím vznikne čtvrtý sloupec karet. Všimněte si, že na každé kartě je uvedena určitá trojice pyramidek - malá, střední a velká. Tři právě umístěné karty nám poslouží jako klíč úvodního rozložení politických sil na královském dvoře.

Rozmístěte pyramidky podle klíče na herní plochu. První řadu obsadí pyramidky uvedené na kartě ve čtvrtém sloupci první řady. Druhou řadu obsadí pyramidky uvedené na kartě ve čtvrtém sloupci druhé řady. Třetí řadu obsadí pyramidky uvedené na kartě ve čtvrtém sloupci třetí řady. 

POZOR, velmi pravděpodobně nebude možné obsadit pyramidkami všechna místa na herní ploše, protože stejnou pyramidku sdílí více karet. To nevadí, ba právě naopak. Některé karty herní plochy prostě zůstanou na začátku hry neobsazené. Tím vzniká prostor pro uplácení úředníků.

Po rozmístění pyramidek na herní plochu odhoďte všechny tři karty čtvrtého sloupce na odhazovací balíček.

Zbylé pyramidky představují poddané čekající v předsálí.

Zbylé karty tvoří dobírací balíček.

Každý z hráčů dostane do ruky dvě karty, které si prohlédne, ale nikomu je neukazuje.

Průběh hry

Hru začíná hráč, který byl naposledy na hradě či zámku. V případě rovnosti mladší z takových hráčů.

Hráč na tahu může provést právě jednu akci. 

  • Může buď přesunout pyramidku u dvořa na volné místo ve stejném sloupci nebo přehodit dvě stejně velké pyramidky u dvora (na herní ploše)

  • nebo může využít vlivu jednoho z dvorních úředníků a zajistit jedné vybrané pyramidce v předsálí přístup ke dvoru. (Vliv úředníka se projevuje tak, že umístíte bílou pyramidku představující úředníka na vybranou pyramidku shodné velikosti v předsálí, čím ji označíte. Jen takto označená pyramidka má právo přistoupit ke dvoru.)

  • nebo může uvést již označenou pyramidku z předsálí ke dvoru. Je třeba respektovat stavovskou příslušnost - velké pyramidky patří vždy jen do prvního sloupce, střední pyramidky do prostředního sloupce a malé pyramidky do sloupce třetího. (Označenou pyramidku lze položit na volné místo nebo je možné jednu pyramidku od dvora odeslat zpět do předsálí a místo uvolnit.)

  • nebo si může vzít do ruky další kartu z dobíracího balíčku

  • nebo může odhodit jednu kartu z ruky a vzít si dvě karty z dobíracího balíčku

Vyložení splněné karty

Smyslem přesunů pyramidek na královském dvoř je vytvoření vhodné formace pyramidek (jedné velké, jedné střední a jedné malé pyramidky) v jedné řadě v konstelaci, která odpovídá přesně vyobrazení pyramidek na kartě panovníka,  kterou má hráč na tahu v ruce. Kdykoliv se hráči na tahu povede dosáhnout zamýšlené formace, prohlásí klasickou formulku: Král je mrtev, ať žije král! a vyloží kartu příslušného panovníka před sebe. 

Pozor, vyložit kartu panovníka může skutečně jen hráč, která je právě na tahu!

Vyložení karty panovníka není považováno za tah. Většinou se provádí na konci vlastního tahu, ale může se stát, že bude možné kartu vyložit již na začátku tahu. A někdy je také možné vyložit více karet najednou.

Co se děje po vyložení karty?

Nováčkům doporučujeme zjednodušenou variantu hry, ve které si hráč po vyložení karty vezme do ruky novou kartu z dobíracího balíčku. Ostatní hráči by měli v tuto chvíli provolávat: Vivat, vivat rex Bohemiae!

Zkušenější hráči mají na výběr. Po vyložení karty si hráč může buď:

  • vzít do ruky jednu kartu z dobíracího balíčku. Ostatní hráči by měli v tuto chvíli provolávat: Vivat, vivat rex Bohemiae!

  • nebo je může využít akci uvedenou na právě vyložené kartě

  • v případě akcí označeným symbolem plus (+) si může vzít jednu kartu z dobíracího balíčku a navíc ještě může využít i  akci uvedenou na právě vyložené kartě.


Seznam akcí

Obecný úvod a užívané zkratky: Akce označené symbolem plus (+) lze dobrovolně zahrát PO dobrání jedné karty z balíčku. Ostatní akce lze dobrovolně zahrát MÍSTO dobrání jedné karty z balíčku. Akce obsahující varovný trojúhelník (▲) omezují možnost vyložení karty nebo mění některá pravidla hry.

K = karta-karty. K se dobírají z dobíracího balíčku, není-li určeno jinak. K se berou do ruky. Odhazuje se na odhazovací balíček. D = dynastie. P = pyramidky.

Knížata

Přemysl Oráč - Legenda? Každý Vám musí dát 1K Přemyslovce, z ruky nebo ze stolu. Nemá-li, musí všem ukázat své K. Kde by se bez Vás Přemyslovci vzali? 

Bořivoj - Ludmilo... Smíte si vzít vyloženou K své manželky, sv. Ludmily. 

Spytihněv +Praga caput regni Každý Pražák si smí dobrat 1K. Přeci jste nepřesunul knížecí dvůr do Prahy pro nic za nic. 

Sv. Václav +Dary Všichni předají všechny své K v ruce sousedovi. Směr výměny určíte Vy, stejně jako když jste začal posílat dary na sever do Saska místo na západ do Bavor. 

Boleslav I. - Daně Kdokoliv má v ruce více K než Vy, musí Vám dát 1K. Bohatství se nerodí ze vzduchu. 

Boleslav II. - Slavníkovci Určíte jednu D a všechny k ní patřící vyložené K si hráči vezmou zpět do ruky. Za Vaší vlády ze světa podobně zmizel konkurenční rod Slavníkovců. 

Jaromír +Oldřichu, ne! Smíte odhodit vyloženého Oldřicha. Za vše, co Vám s bratry prováděl. 

Oldřich +Jaromíre, ne! Smíte odhodit vyloženého Jaromíra. Co s ním jiného? 

Břetislav - Hop Q Smíte si vzít všechny vyložené dámy. Mimochodem, s Jitkou jste to měli natrénované? 

Vratislav +Rex Smíte ze dvora do předsálí vyhodit tolik P, kolik chcete. Jste přeci král! 

Sv. Ludmila - Křtiny Každý vám dám 1K z ruky jako dárek a pak si dobere 1K. Křtiny knížecího páru jsou skvělý důvod k oslavě s přáteli. 

Vladislav I. +Arcičíšník Za každý nalitý pohár na stole si smíte vzít 1 libovolnou K z odhazovacího balíčku; není-li v odhazovacím balíčku dostatek K, smíte si brát K svrchu dobíracího balíčku. Na císařském dvoře Jindřicha V. se to dělalo stejně. 

Vladislav II.-I. +Kulturní výměna S jedním hráčem si smíte vyměnit všechny K v ruce. Máte rodinné vazby v říši, na křížové výpravy jste poznal svět, takže víte, že pilná kulturní výměna přináší růže.


První králové

Přemysl Otakar I. +1212 Chcete-li, smíte provést úplnou rekonstrukci královského dvora. Ať si všichni pamatují vaše slavné dvanáctky! Vraťte všechny P do předsálí, vemte 12K a vyložte je. Pak na ně umístěte P (jako na začátku hry). Vyložené K a K v rukou hráčům zůstávají. 

Václav I. - Jednooký mezi... Smíte si vzít vyložené K Jana Luc. a/nebo Karla II./VI. Máte sice jen jedno oko, ale na rozdíl od nich nejste žádná slepá patrona. 

Přemysl Otakar II. - Do boje! Všichni vyložení Habsburkové se vrací zpět do ruky. Den svatého Rufa si Vy i oni budete pamatovat až do smrti. 

Václav II. +Hory, doly Smíte vzít všem hráčům K z ruky, zamíchat je a po jedné rozdat, začínaje u sebe. Vaše stříbro z dolů Kutné Hory dělá pravé divy. 

Václav III. - Olomouc Všichni Přemyslovci (s výjimkou Přemysla Oráče a Vašeho Veličenstva) se vrací zpět do ruky. Na tomto světě má vše svůj začátek i konec. 

Jindřich Korutanský Chaos na druhou! Pozor: K nelze vyložit, je-li už vyložen Rudolf I. a/nebo Jan Lucemburský. Těmto dvěma nemůžete na oči. 

Rudolf I. Chaos! Pozor: K nelze vyložit, je-li už vyložen Jindřich Korutanský, pěkně vypečený strýček. 

Jan Lucemburský - Cizinec Vy a nejdál narozený hráč si smíte dobrat 2K. Kdo by se sem jinak wandroval z takové dálky? 

Karel I.-IV. - Relikvie Jako zbožný sběratel relikvií si smíte vzít vyložené karty svatých a blahoslavených předků a potomků: sv. Ludmily, sv. Václava, sv. Anežky České a bl. Karla I. 

Václav IV. - Furiant Hop nebo trop. Hoďte kostkou, pokud padne červená nebo bílá barva Vámi tolik milovaného vína, doberte si 2K, jinak nedostanete nic. 

Anežka Česká - Ochránkyně rodu Za každého Přemyslovce na stole si smíte dobrat 1K. Vy se staráte o rod a zemi, oni se starají o Vás. 

Zikmund +Koncil Jako císař smíte odhodit 1 vyloženou K. Nebo je libo sirky? 

Albrecht - Habsburk Smíte si vzít jednoho vyloženého Habsburka. Malý krok pro zemi, velký pro Váš rod.


Králové dvojího lidu

Ladislav Pohrobek +Otče? Smíte odhodit vyloženého Albrechta Habsburského. Svého otce jste nikdy nezažil. 

Jiří z Poděbrad ▲Ned(b)ejte na dynastie! S ostatními panovníky nejste nijak příbuzný, dynastické hrátky Vás neba. Pozor! Je-li tato K na stole, musí všichni hrát do vyložení páté libovolné K. (Tuto K smíte sám kdykoliv odhodit.) 

Matyáš Korvín +Vzdorokrál Smíte odhodit vyloženého Jiřího z Poděbrad a/nebo Vladislava Jag., s kterými se marně přete o českou korunu. Turáni átok! 

Vladislav - Dobře Odpočítejte z dobíracího balíčku o 3K víc, než kolik je hráčů. Vyberte si 1K pro sebe a zbytek předejte libovolnému protihráči. Ten si také vybere 1K a zbylé předá libovolnému protihráči, třeba i Vám. To vše se opakuje, dokud se odpočítané K nerozdají. Není nad to, udělat si bene. 

Ludvík - Močál Každý si smí dobrat tolik K, kolik jich má vyložených. Když je král v Budíně, mají místní myši pré. Čím tučnější, tím nenasytnější. Se zemí i králem to jde ke dnu. 

Ferdinand I. - Ano, Anno Smíte si vzít vyloženou Annu Jagellonskou. Jste si souzení. 

Maxmilián I.-II. - Kompromisy Vemte si 3K z dobíracího balíčku. 1K si nechte, 1K dejte libovolnému protihráči a 1K odhoďte. Řídíte se rozumem! 

Rudolf II. +Všichni sem, všichni ven Smíte od každého přesunout jednu vyloženou K k protihráči. Ne od sebe, ne k sobě. Šílenství Vám kalí mysl. 

Matyáš II. - Rudolfe, to stačilo! Proč si nevzít do ruky vyloženého Rudolfa II., když už si berete jeho korunu? 

Ferdinand II. - Konfiskace Hoďte kostkou a seberte protihráčům všechny vyložené K, které obsahují P barvy, která padla na kostce. 1K si vemte, ostatní odhoďte. Když se kácí český les, létají třísky. 

Anna Jagellonská - Ferdinande? Smíte si vzít vyloženého Ferdinanda I. (není-li, tak Ferdinanda II., není-li, tak Ferdinanda III., není-li, tak Ferdinanda V., není-li, tak Ferdinanda Zvonimíra). Tomu se říká láska až za hrob. 

Fridrich Falcký, - Diverti nescio Smíte si vzít vyloženého Ferdinanda II. (není-li, tak Ferdinanda III.). Kdyby to bylo v životě tak snadné jako ve hře, tak byste ani před nimi neutíkal, že? 

Ferdinand III. +Absolutismus Smíte okamžitě zaúkolovat všechny tři dvorní úředníky (= umístit bílé P na stejně velké P v předsálí). Vaše přání je rozkazem, absolutní moc Vás absolutně baví!


Králové nového věku

Leopold I. - Rohlík, káva Kdo dnes snídal kávu nebo rohlík, musí Vám dát 1K. Bez Vašeho vítězství nad Turky by lidé těžko znali vídeňskou kávu, natož ty báječně křupavé půlměsíční rohlíky. 

Josef I. - Promovaní inženýři Vy a hráč, který naposledy něco stavěl, boural, lepil, stříhal, natíral, opravoval, vylepšoval, instaloval atp. si smíte dobrat 2K. Bez vás by nebyla pražská ČVUT, alma mater všech šikulů. 

Karel II.-VI. - Dcery Za každou dceru si smíte dobrat 1K. Syny nemáte, tož musíte myslet pragmaticky. 

Josef II. +Reformátor Do příští vyložené K se nesmí využívat pomoci dvorních úředníků (pro jistotu odsuňte pyramidky z předsálí dále od dvora). Máte mraky skvělých nápadů, tenhle je jistě také osvíceně absolutní! 

Leopold II -16 dětí Za každého syna či dceru si smíte dobrat 1K. Není nad velkou rodinu. 

František I. Rakouský +Konec říše Všem ostatním se vrací 1K vyložených panovníků vládnoucích mezi léty 1346-1806. 

Ferdinand V. Dobrotivý +Král železnic Kdo jel letos vlakem, smí si dobrat 1K. Milujete vláčky a ve Vaší říši se právě rodí železniční síť. 

František Josef I - Viribus Unitis Vy a nejstarší hráč si dobrat 2K. Šedesát osm let na trůnu dá člověku zabrat. 

Karel III.-I. +Poslední císař Všichni ostatní odhodí 1K vyloženého Habsburk-Lotrinka, příběh se chýlí ke konci. 

Ota - Oh, yes Smíte si dobrat tolik K, kolik umíte cizích jazyků. Bude jich patnáct? 

Marie Terezie ▲Hab+Lot Pozor! Nyní se Vám (a jen Vám) počítají Habsburkové a Habsburk-Lotrinkové jako jedna D. Váš sňatek se Štěpánem Lotrinským pořádně oživil skomírající habsburskou krev. 

Arcivévoda Karel - Dědic Smíte si vzít 1K vyloženého příbuzného, což jsou vlastně všichni s výjimkou Jiřího z Pod., Matyáše Korvína a Fridricha Falckého. 

Ferdinand Zvonimír - Mládí Kdokoliv mladší než Ferdinand Zvonimír si smí dobrat 2K. Mládí žije sněním, stáří vzpomínkami.


Konec hry

Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů splnit cíl hry. Tedy pokud vyložil pátou libovolnou kartu, nebo panovníka ze čtvrté dynastie, případně třetího panovníka z jedné jediné dynastie.

xxx VIDEO xxx

© 2018 Jan III.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky