Hry s Královskými kartami:
- Čas králů - nenarušujte časovou osu!
- Královská cesta - princové, nezlobte se...
- Královský dvůr - Vivat rex Bohemiae!
- Královští klenotníci - koruna, zlato a drahokamy
- Sněmovní volby - konstituční monarchie
Královští klenotníci
Koruna, zlato a drahokamy
Vhodné pro hráče starší šesti let.
Délka hry - 15 minut.
Obtížnost - nižší.
Doporučený počet hráčů - dva až osm.
Potřebné vybavení - jeden až dva balíčky Královských karet, herní plán, šestibarevná kostka, zlaté nugety a sada drahokamů - rubínů, safírů, smaragdů a černých perel. (Hráči ze skromnějších poměrů mohou zlato a drahokamy nahradit jednou sadou pyramidek.)
Hru Královské klenotníky můžete zakoupit zde.
Historický úvod
V českých zemích sice není korunovace nutná pro výkon královské vlády, ale téměř všichni čeští králové ji podstoupili. Výjimku tvoří jen Přemyslovec Václav III., Habsburk Josef I. a Habsburk-Lotrinkové Josef II., František Josef I. a Karel III./I.
Korunovaci českého krále byl ve středověku přikládán velký význam. Korunovace byla připravována dlouho dopředu. Přemysl Otakar II. a Václav II. používali titul král až po své korunovaci. Do té doby se sami titulovali dědic a pán Království českého. V pozdějších dobách byla korunovace potvrzením faktu, že nový panovník dosedá na trůn nejen dle dědické posloupnosti, ale také za souhlasu národa. Korunovací se potvrzovala integrita zemí Koruny české složením slibu poslušnosti stavů všech zemí a také státní svrchovanost a suverenita zemí České koruny.
České korunovační klenoty zahrnují svatováclavskou korunu, královské žezlo, královské jablko, kožená pouzdra na korunu, žezlo a jablko, podušku pod korunu, korunovační plášť s hermelínovými doplňky, štólu, pás a tzv. manipul.
Svatováclavskou korunu nechal zhotovit Karel IV. ke své korunovaci českým králem, což ji činí čtvrtou nejstarší korunou v Evropě. Ostatní předměty se staly součástí později. Spolu s korunovačními klenoty bývá vystavován i zlatý relikviářový kříž a obřadní korunovační meč svatého Václava.
Královští klenotníci
Doufám, že souhlasíte, že každý král potřebuje korunu. Korunovační klenoty máme bezpečně uzamčené v korunní komoře nad svatováclavskou kaplí katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha v Praze, ale co pro případ, že by měl panovník promluvit v parlamentu? Nebo kdyby měl přijmout významnou státní návštěvu? To se další koruna jistě hodí. Proto se hledá šikovný klenotník, který by ji zhotovil. Možná právě vy!
Cíl hry
Vaším cílem je získat bodově nejhodnotnější sestavu drahokamů (pyramidek).
Příprava hry
Každý hráč obdrží karty jedné barvy od dvojky po desítku.
Na stůl mezi hráče položíte herní plán a vedle něj umístíte drahokamy/pyramidky.
Herní plán
Na herním plánu je pět sloupců.
Každý ze sloupců je vyhrazen jednomu z pěti druhům drahokamů v příslušných velikostech.
Červené rubíny, zelené smaragdy, černé perly, modré safíry i zlaté nugety jsou vždy ve třech velikostech - malé, střední a velké.
Přirozeně platí, že čím větší, tím cennější. Hodnotu určují čísla 3 - 7.
Kromě bodové hodnoty jednotlivých drahokamů/pyramidek naznačuje herní plán, že zisk některých kombinací drahokamů/pyramidek přináší klenotníkovi ještě bonusové body.
Konkrétně:
- zisk malého a středního smaragdu přináší jeden extra bod,
- zisk malého a středního safíru přináší dva extra body,
- zisk středního a velkého rubínu přináší tři extra body,
- zisk všech tří zlatých nugetů přináší pět extra bodů
- a zisk malého rubínu společně s malým smaragdem a malou černou perlou zisk šesti extra bodů.
Průběh hry
Hru začíná hráč ozdobený největším počtem viditelných šperků, případně nejmladší z hráčů.
Začínající hráč hodí kostkou a vybere jeden drahokam/pyramidku příslušné barvy. Není-li již drahokam příslušné barvy k mání, hází znovu.
Vybraný drahokam/pyramidku umístí na příslušné místo na herním plánu.
Příklad: Vybral-li hráč střední černou perlu, umístí ji do pravého krajního sloupce na kruh označený pětkou. Kdo tuto černou perlu vydraží, získá za ni na konci hry pět vítězných bodů.
Následně si začínající hráč z vlastních karet v ruce vybere takovou hodnotu, za kterou si chce nabízený klenot koupit. Může k tomu použít jednu i více karet. Platí, že čím vyšší karta, tím má vyšší kupní sílu.
Následuje licitace. Hráči se v licitaci střídají ve směru hodinových ručiček.
Každý hráč na tahu má JEN dvě možnosti:
přihodí další kartu nebo karty, aby dosáhl vyšší hodnoty než aktuálně vedoucí dražitel
ohlásí pas
Hráč, který ohlásil první pas, je v dalším kole začínající hráč. (Pro snazší zapamatování si k sobě vezme šestibarevnou kostku.)
Licitace o vybraný drahokam/pyramidku trvá tak dlouho, dokud ve hře nezbude jen jeden zájemce, protože všichni ostatní hráči už nemohou přihodit další kartu nebo ohlásili pas.
Úspěšný dražitel si k sobě vezme vydražený klenot a na odhazovací balíček odhodí všechny karty, které k dražbě použil.
Neúspěšní dražitelé si vezmou své vyložené karty zpět do ruky.
Hráč, který v právě skončené dražbě ohlásil první pas se stává začínajícím hráčem a hra pokračuje dalším kolem dražby podle stejných pravidel.
Příklad
Hraje se o střední černou perlu.
Začínající hráč Adam vynesl devítku (9).
Sousední hráč Bedřich ji přebil desítkou (10).
Cyril pasoval. (0)
David přebil Bedřicha vyneseným trojky a osmičky (3+8 =11).
Adam přihazuje sedmičku (9+7=16).
Bedřich hlásí pas.
(Cyril již není ve hře.)
David přihazuje šestku (11+6=17).
Adam pasuje.
Střední černou perlu získává David, odhazuje vyložené karty (3, 8, 6).
Ostatní hráči si své vyložené karty berou zpět do ruky a mohou je použít znovu při další dražbě.
Další kolo zahajuje první pasující - Cyril.
TAKTICKÉ POZNÁMKY: Vítězné karty se ztrácejí, drahokamů je více než vašich karet.
UPŘESNĚNÍ: Vyloženou kartu nelze během dražby z licitace stáhnout. Je možné jen přihazovat. Neúspěšným licitátorům se na konci dražby vrací vyložené karty zpět do ruky.
Konec hry
Po vydražení posledního drahokamu hra končí.
Hráči si postupně spočítají své vítězné body.
- Karty zbylé v ruce se počítají každá za jeden vítězný bod (1) bez ohledu na hodnotu.
- Pak hráči jeden po druhém umístí své vydražené drahokamy na herní plán a spočítají si podle tabulky vítězné body.
- K nim ještě přičtou případné bonusy.
Hráč s nejvyšším počtem bodů vítězí.
Při rovnosti bodů vyhrává ten z hráčů, který má více bodů bez bonusů. Dalším kritériem je počet drahokamů. Dalším počet karet v ruce. Dalším stáří hráče. Vždy platí, že čím více, tím lépe.